V neděli 19. dubna převzali předseda Správní rady Milan Hanuš a výkonný ředitel Prázdninové školy Lipnce Lukáš Šilc a moderátor Marek Eben ve Vinohradském divadle cenu Nadace Pangea ocenění za dlouhodobé „úsilí o nápravu věcí lidských“.

    Podle spisovatele Petra Hory Hořejše, který je také členem správní rady Nadace Pangea, by si Prázdninovka zasloužila cenu už dávno. Její vznik před takřka 40 lety uprostřed nejtupější normalizace byl podle něj malý zázrak, o to víc si cení jejího dalšího směřování. “Další div spočíval v tom, že se zcela nových forem práce chopila pod hlavičkou tehdejšího ČÚV SSM, čili vyloženě totalitní a zglajchšaltované organizace – pod svícnem byla holt a díkybohu tma. Otci zakladatelé v čele s Alanem Gintlem krok za krokem tmelili dílčí inovace do čím dál propracovanějšího systému, až vznikla účinná pedagogická soustava, kterou obdivují příbuzné organizace v cizině a která se pod pojmem rekreologie či zážitková pedagogika dnes učí na českých a moravských vysokých školách,“ vyzdvihuje cestu Prázdninovky v průběhu let Petr Hora Hořejš a dodává, že těch škol je prý už 18.

    Cenu Pangea 2015 převzali Prázdninová škola Lipnice a Marek Eben Udělení ceny organizaci je podle něj novinkou. Nadace cenu “Za úsilí o nápravu věcí lidských“ uděluje od roku 1992 a organizace si ji poprvé vysloužila předloni, kdy ji udělila Jedličkovu ústavu a školám. V dalším výhledu se při udělování cen hodlá Pangea orientovat od zjevných celebrit spíše k objevování „hrdinů ve stínu“, dodává spisovatel a člen správní rady.

    Cenu Pangea 2015 převzali Prázdninová škola Lipnice a Marek Eben Prázdninovka učí lidi zážitkem už desítky let. Jádro představují od samého začátku existence PŠL vícedenní autorské kurzy, které jsou naplněny hrou, pohybem, tvořivými dílnami, happeningy, diskusemi i rozjímáním. Berou si na paškál různá témata, která se dotýkají lidského prožívání a místa ve světě, stejně jako se věnují programům sportovním.

    Co vlastně ocenila Nadace Pangea na PŠL?
    Dlouholetou úspěšnou výchovnou práci s mládeží, zejména za objevování moderních metod, jimiž inspiruje mladé lidi k sebeuvědomění vlastních kvalit, k dobrovolné práci a k angažovanému občanství.

    Autor