Možnosti k rozvoji dětské kreativity skýtají například rozličné neziskové organizace dětí a mládeže. (Ilustrační foto Aleše Sedláčka z bambiriádního stanoviště sdružení Boii)Že nemůžete přečíst hned titulek? Co to dnes píší za nesmysly? Ativitaerk aneb kreativita v neformálním vzdělávání, že jste na to hned nepřišli? Nevadí, ani kreativita není „shůry dána“, ale je to celoživotní proces poznávání, ve kterém si hranice určujeme sami, či nám je (tvořivost) nabízena nejbližším okolím. Velikou a dosud zdaleka ne plně využívanou možností k rozvoji kreativity dětí a mládeže je neformální vzdělávání, tj. plánované programy osobního a sociálního vzdělávání mladých lidí, rozvíjející řadu kompetencí (= dovedností, znalostí, vlastností a postojů) mimo rámec vzdělávání formálního např. ve školách základních.

    Obr. 1Uskutečňovateli této možnosti jsou především neziskové organizací dětí a mládeže, jako jsou Junák, Pionýr, Folklorní sdružení, YMCA a mnoho dalších, ale též školní kluby, školní družiny či střediska volného času. Základem jejich nabídky a rozvoje kreativity je vnitřní motivace, dobrovolnost, aktivní prožitek, angažovanost na straně účastníků a rozmanitost forem, metod a prostředí na straně druhé, tj. pedagogů a dobrovolných pracovníků.

    Obr. 2Z výstupů výzkumu Zdroje informací a kritéria volnočasových aktivit, který realizoval Národní institut dětí a mládeže prostřednictvím dodavatele Factum Invenio s.r.o. v roce 2008, vyplývá, že:
    • 82 % dětí tráví čas každý týden v různých zájmových kroužcích a kurzech.
    • Nejdůležitějším kritériem při výběru volnočasových aktivit pro děti je zájem a přání dítěte. Jako velmi důležité to označuje (obr. 1) osm z deseti rodičů (79%).
    Důležité je včas umožnit dětem přístup k těmto aktivitám. Rozhodujícím věkem pro volbu a rozvíjení zájmu je šestý až osmý rok. (Obr. 2).

    NIDMVíce informací o možnostech, aktivitách i realizacích vzdělávacích aktivit rozvíjejících klíčové kompetence dětí a mládeže ve volném čase naleznete na www.crdm.cz a www.nidm. Na těchto stránkách také najdete základní informace o individuálním projektu národním Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání, který je zaměřen na jeho trvalý a udržitelný rozvoj a rozšíření nabídky a zvýšení kvality nabízených vzdělávacích volnočasových aktivit podporujících kreativitu dětí a mládeže.

    Autor