Korsika - romantické Bonifacio - přístavVe dnech 30. 6. až 13. 7. 2007 podnikl TOM Pawnee cestu expedičního typu kolem francouzského ostrova Korsiky. Akce se zúčastnilo 35 členů našeho oddílu i spřátelených TOMů, včetně 5 dětí předškolního věku. Celkem jsme najeli kolem 3500 km, nachodili něco kolem 100 km, naplavali nějakou tu desítku metrů a nedobrovolně vypili alespoň litr slané vody na osobu, který jsme pak v horách poctivě vypotili zpět. Případný zájemce se dozví víc z našich stránek.

Z cesty Korsikou 2007
    (úryvky z Thomasova deníku)

„Tak dlouho se milovalo slunce a moře, až vznikla Korsika !“

Korsika - v malebných uličkáchČas příprav
    Když někdo loni pod Triglavem řekl, že příští expedička oddílu bude na Korsiku, moc jsem tomu nevěřil. Znovu se ale potvrdilo, že bláznovství vítězí nad nudou a šedí běžných dnů. Už od února jsme byli s Náčelníkem vtaženi do spárů příprav, plánování a nekonečného počítání a opětovného sestavování rozpočtů s jediným cílem – podívat se na Korsiku.

Korsika - nejmenší a nejspokojenější členové Tom Pawnee :-)1. 7. 2007 Neděle – Směr Korsika
    Po čtyřech úmorných hodinách nás loď vyplivla na ostrov opředený superlativy. Bylo horko k zalknutí a my …začínáme polykat první korsické kilometry přes korsickou poušť do Ille Rouse a přístavu Calvi. Cestou jsme vyvařili vodu ve třech vozidlech. …
    Zato pláž byla překrásná a moc jsme si ji užili. Br-kaše s opékanou šunkou na večeři dala dokonale zapomenout na všechny strasti světa.

2. 7. 2007 Pondělí – Z Calvi do Porte
    Korsika - věž v Porto, dobytá malými piráty Městečko Calvi patří k těm kouzelným perličkám, které věnčí pobřeží celé Korsiky. Procházíme mezi pestrobarevnými domy a uličkami kolem přístavu až nahoru k pevnosti, tvořené třemi mohutnými baštami. Jako všude na ostrově, tak i zde se můžete setkat s příslušníky Cizinecké legie. Zde v Calvi sídlí 2. parašutistická brigáda. V pevnosti měli zrovna náborovou výstavu, kterou jsme si se zájmem prohlédli, ale pokud vím, tak nikdo z nás nepodepsal.
    Naši cyklisté se nechávají v polovině pobřežní silničky vysadit a obdivují její krásu ze sedla kola. Tato cesta už patří do skupiny „klaksonových“ cest, to znamená, že před každou z četných zatáček se doporučuje zatroubit, abyste se ubezpečili, že bude celá cesta Vaše i za zatáčkou.

3. 7. 2007 Úterý – Porto
    Korsika - malí piráti Porto je malebná vesnička při ústí řeky Porto do moře. Na pobřežní žulové skále se nad ní vypíná jedna ze strážních věží, které nechali jako ochranu před nájezdy pirátů vybudovat Janované. S nájezdem našich MiniPawnee pirátů však nepočítali! Prťata, vyzbrojena jen vlajkou se zkříženými hnáty, odvahou a nadšením, hladce dobývají pod vedením piráta Jantara (Tommy Rakvica) strážní věž v Portu. Dokonce místní dámy jsou tak unešeny Jantarovým pirátským charismatem, že na něj pokřikují : „Sir, you are original!“ (No, myslím, že Tommy neunikne jejich pozornosti, i když je v civilu !)
    Odpoledne všichni hromadně dovádíme na pláži, smáčíme svá již zarudlá těla v mořské vodě, šnorchlujeme, fotografujeme – prostě pohodička. Plážoví „povaleči“ si nemohou vynachválit usínání za zvuku příboje.

4. 7. 2007 Středa – Směr vnitrozemí
    Korsika - vnitrozemí Ráno vyrážíme na východ do vnitrozemí. Původní plán počítal s prohlídkou vesničky Evisa, která je jak vystřižená z filmu o vendetě a zastávkou v průsmyku Col de Verghio. V průsmyku se mělo oddělit osmičlenné družstvo pod vedením Štokyho. Chtěli dobýt nejvyšší vrchol Korsiky Monte Cinto (2706). Bohužel soutěska Spelunca překazila jejich plány. Porucha brzd na Štokyho autě změnila průjezd kouzelnou soutěskou na nepříjemné pachtění. Ani několikahodinové opravy na místě a návštěva servisu v Porto nepomohly.

5. 7. 2007 Čtvrtek – Údolí ještěrek / Monte Cinto
    Korsika - vnitrozemí Ráno vyrážejí všichni MiniPawňáci a dvě třetiny velkých Pawňáků na tůru údolím Tanignano. Slunko praží jak šílené a my postupujeme metodou „od stínku ke stínku“ malebným údolím, které uzavírá za našimi zády Citadela města Corte a před námi možná někde Monte Rotondo (2622 m). Postupně zjišťujeme, že informace z průvodce se rozchází se skutečností hned v několika bodech. Časové údaje je pro MiniPawňáky třeba násobit dvěma (to se nám doma nestává) a slibované časté koupání v potoce je omezeno jen na jeden přítok. Tam se od velkých dozvídáme, že vrcholové družstvo bylo úspěšně vypuštěno ke svému cíli a že brzdy neopraví ani v Corte (5 servisů, ale žádný neumí Mazdu!).
    Slunce neúprosně pokračuje v grilování krajiny i nás, a my pokračujeme údolím – oranžový flek za oranžovým flekem (tur. značky). Kolem nás to šustí ještěrkami, nepředstavitelné množství jich je všude, různé barvy a různé poddruhy (některé jen na Korsice).

7. 7. 2007 Sobota – Přejezd do Ajaccia
    Korsika - příboj Dnes nemohli určitě dospat všichni mořomilové. Vracíme se znovu na pobřeží – do přístavního letoviska Ajaccio. Ráno nás velcí spolu s vrcholovou skupinou překvapili hodinu před dohodnutým časem. Dozvídáme se, že vrchol Monte Cinta zůstal neposkvrněn naší přítomností. Až teď jsme si přečetli co říká jeden z průvodců: „Tento vrchol je nezajímavý, turisticky nudný a horolezecky bezvýznamný. Turistické značení je velmi špatné a často chybí. Vládne zde přesvědčení, že když někdo chce nahoru, má si najmout průvodce, který cestu zná a čeká v údolí na práci…“
    Ze sedla Vizzavona pokračujeme dál na Ajaccio, cestou nás provází úzkokolejná železnice – technický skvost Korsiky, na kterém se spolupodílel i Eifel. Zastavujeme u osamoceného menhiru a následně u Želví farmy. Výše vstupného redukuje zájemce na asi 10 lidí (8,-éček je dost). Ti co šli, však nelitovali, želvy malé i velké, suchozemské i vodní, maso i bílo žravé, pomalu i rychle lezoucí – prostě, na co si vzpomenete.

9. 7. 2007 Pondělí – Bonifacio
    Korsika - Bonifacio - město na skále Bonifacio musí okouzlit každého romantika, obrovská křídová skála, na které trůní město, obehnané hradbami. Když trochu přivřete oči, musíte vidět korzárské flotily pod ním, kouřící děla, šňůry útočících pirátů a taky statečné obránce, kteří se bránili i takovým způsobem, že po útočnících házeli zapáchající sýry. V úzkých uličkách by fotograf mohl strávit celé týdny a pořád by měl co objevovat.

10. 7. 2007 Úterý – Východním pobřeží k Bastii
    Pirát Jantar se raduje z dobytí věže Ráno došlo k vážné události. Korsičtí piráti nesnesli naši přítomnost a ukradli nám vlajku. Naštěstí jim vypadl plán cesty k jejich pevnosti za městem. MiniPawnee piráti vyráží získat vlajku zpět. Pěšinou od majáků jsme sešli dolů k moři. Je silný vítr a musíme se chránit větrovkami a čepicemi. Vlny jsou obrovské a jeskyně je zaplavena. Na obzoru se houpá pirátská loď . „Nemohou přistát kvůli vlnám,“ říká Jantar. Tu si malá pirátka Anetka všimla naší vlajky na jednom z pevnostních objektů. Provedli jsme frontální útok a našli nejen naši vlajku, ale i pirátský poklad, který celý zabavujeme a hrozíme na loď pirátům, kteří mohou jen nečinně přihlížet.
    Po herní vsuvce pro prťata vyrážíme za ostatními na „tichomořské“ pláže za Bonifaciem. Pláž jsme našli, ale ostatní Pawňáci nikde. Po několika hodinové koupačce pokračujeme v cestě směrem na Bastii. Během cesty se přes vysílačky spojujeme – všech 7 aut. Jižně pod Bastií nalézáme poměrně přívětivý kemp přímo na pláži.

11. 7. 2007 Středa – Bastia
    Korsika - návrat - náš trajekt Odpoledne pořádná poslední koupačka a plážový volejbal. Večer se nechal Tommy přemluvit na mini koncert písniček jeho skupiny Flood. Bylo to prima a vůbec nevadilo, že hrajeme na cestě…

12. 7. 2007 Čtvrtek – Odjezd
    Tenhle den asi vždy patří k těm smutnějším, když už si na nějakou zemi zvyknete, musíte jet domů. Často nepomáhá ani HOP-TROPácké : „Abyste mohli zase přijít, musíte dnes logicky odejít.“